Bij Zest! kom je letterlijk en figuurlijk weer in beweging!

Runningtherapie

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop onder begeleiding van een runningtherapeut als aanvullende behandelvorm voor mensen met psychische klachten.

De effectiviteit van runningtherapie bij depressie is inmiddels goed onderzocht en aangetoond, maar bij alle stressgerelateerde aandoeningen kan runningtherapie iets toevoegen aan de behandeling. Beweging zorgt er voor dat er allerlei stoffen door het lichaam worden aangemaakt, die een positieve invloed hebben op je functioneren. Je slaap en je stemming verbeteren, je stemming, geheugen en concentratievermogen nemen toe en regelmatig bewegen vermindert je gevoeligheid voor lichamelijke pijn. Daarnaast bouw je lichamelijke conditie op waardoor je weerstand toeneemt.

Ondanks alle positieve gevolgen van bewegen, is het voor veel mensen moeilijk om regelmatig bewegen te integreren in hun dagelijkse leven. Middels runningtherapie leer je niet alleen om uiteindelijk een half uur te kunnen (hard)lopen, maar je leert ook bewegen een vast onderdeel te maken van je routine. Runningtherapie kan worden ingezet op alle niveaus, dus ook als je nog nooit hebt hardgelopen. Runningtherapie kan individueel of in een klein groepje plaatsvinden in het natuurgebied gelegen aan de praktijk. Bewegen in de natuur werkt extra goed; weg van alle prikkels en in de frisse buitenlucht.

De term runningtherapie kan verwarrend zijn en doet denken aan een verbale therapie. Tijdens de runningtherapie wordt er echter niet over problemen gepraat, daar zijn andere momenten voor. Tijdens de runningtherapie ben je bezig met het proces van bewegen en hoe beter dat gaat hoe meer je zult ontdekken dat je hoofd juist leeg wordt tijdens bewegen. En dat is precies de bedoeling!

Runningtherapie praktijk Zest!

Ontspanning

Iedereen voelt zich wel eens gespannen. Als spanning te lang aan blijft houden kun je last krijgen van klachten. Je spieren zijn dan gespannen en je ademhaling oppervlakkig en versneld. Het kan zijn dat je dit niet eens (meer) merkt bij jezelf. Een gespannen staat voelt dan als normaal. Dat je gespannen bent kun je dan afleiden aan de klachten die optreden als gevolg van langdurige spanning: pijn in de schouders, nek en of rug, hoofdpijn (dit voelt vaak aan als een strakke band om het hoofd) en een (over)vermoeid gevoel. Het continu onder spanning staan kost namelijk erg veel energie. Als je ademhaling (onbewust) verhoogd en versneld is, kun je dit vergelijken met het fietsen tegen de wind in. Je lichaam is hard aan het werk en dit merk je door vermoeidheid. Met een snelle ademhaling wordt het aantal keer dat je ademhaalt per minuut bedoeld. Een verhoogde ademhaling betekent dat je borstkas op zet bij ademhaling in plaats van je buik. Hierdoor adem je oppervlakkiger en is er een minder goede uitwisseling van zuurstof en kooldioxide.

Het bewust ontspannen van je spieren en van je ademhaling kan je helpen meer ontspannen te worden. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van ademhalingsoefeningen, spierontspanningsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Door deze oefeningen ben je beter in staat om (spier)spanning bij jezelf te registreren en te verlagen. Hierdoor kunnen pijnklachten als gevolg van deze spanning afnemen. Goed in staat zijn om je te ontspannen heeft meer voordelen; je slaapt vaak beter, het kan helpen om je bloeddruk te verlagen, je merkt dat je meer energie krijgt, je kunt je beter concentreren en je voelt je rustiger en prettiger. Je ontlast je lichaam en geest van een continue staat van paraatheid. Hierdoor neemt ook je lichamelijke en geestelijke belastbaarheid toe. 

Naast oefeningen is het ook belangrijk om binnen de behandeling op zoek te gaan naar andere activiteiten die voor jou ontspannend werken en die je helpen om je batterij weer tijdig om te laden.

Slaaptherapie

Wanneer je last hebt van slapeloosheid kan dat naast frustratie ook tot veel klachten leiden. Je kunt dan last hebben van vermoeidheid, vergeetachtigheid, minder goed kunnen onthouden, minder goed functioneren op je werk of in je sociale leven, emotionele labiliteit en somberheid. Als gevolg van slapeloosheid kunnen psychische klachten ontstaan, maar slapeloosheid komt ook vaak voor als kenmerk van bijvoorbeeld depressie.

Bij slaaptherapie kijken we naar de voorbestemde, uitlokkende en instandhoudende factoren van slecht slapen. Bij voorbestemde factoren kun je bijvoorbeeld denken aan perfectionisme, waarbij je geneigd bent veel van jezelf te vragen en te piekeren, waardoor je gevoeliger bent voor het ontwikkelen van slaapproblemen. Een uitlokkende factor kan bijvoorbeeld een stressvolle levensgebeurtenis zijn, zoals een scheiding. Als de uitlokkende factor verdwijnt kunnen instandhoudende factoren er voor zorgen dat het slaapprobleem niet vanzelf over gaat. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het patroon van laat naar bed gaan of overdag gaan slapen. Hierdoor kan er een vicieuze cirkel ontstaan waardoor het niet meer lukt om een gezond slaappatroon te herstellen. De slaaptherapie gaat in op deze factoren, waardoor je deze cirkel kunt doorbreken. Uit onderzoek is gebleken dat dit beter werkt dan slaapmedicatie wat er voor kan zorgen dat je niet meer zonder medicatie kunt slapen en steeds meer nodig hebt.